Etik och moral.


Här kommer en jävla utläggning om Etik och moral eftersom det är det jag har prov på imorgon i religionen.
Den som vill läsa, läser. Den som inte vill läsa, läser för ett gott skratt eller för att dumförklara mig. För det kommer bli många frågor utan ett svar.

Vi har tre olika etiker.
Pliktetiker: Den som genomför sina beslut och val enligt lagar och normer ex Det är rätt enligt lagen, så då gör jag det. Detta är fel enligt lagen, då gör jag inte det.

Konsekvensetikerna: Genomför sina beslut genom att se på konsekvenserna, vad som händer efter.

Sinnelagsetik: Grundar sig på den goda viljan och avsikten ex om jag gör det här så räddar jag barnen i Afrika för svält. Vad det än må vara. Läraren tog upp: Om jag går och rånar en bank, för att jag ska ge alla pengarna till barnen i Afrika. Är det rätt eller fel? Ingen som vet om att jag ska ge det till dom, men min avsikt var ju det. Och min avsikt var ju bra.

På konsekvensetiken undrar jag, hur väljer man om en konsekvens är bra eller dålig? Den kan ju vara bra för mig, men inte för dig. Men är det då en bra eller en dålig konsekvens? och vilket val gör man då?

Jag borde läggas på psykhem.
Eller gå och lägga mig nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0